Stress

Herken spanningsklachten en doe er meteen iets aan

Ben je altijd maar druk met werk en je gezin? En zit zelfs een korte pauze er soms niet in? Dan voel je op een gegeven moment niet meer dat je moe of gestrest bent. De kans is dan groot dat je over je grenzen heengaat. Dit merk je door lichamelijke klachten zoals vermoeidheid en spier- of hoofdpijn. Maar mogelijk vind je dagelijkse dingen zoals hobby’s of je werk ook minder leuk. Pak daarom tijdens de dag af en toe een moment om stil te staan hoe het met je gaat. Doe dit desnoods op het toilet. Stel jezelf de vraag: hoe voel ik me? Is er spanning? Mindfulness-oefeningen, Bachbloesems, Reiki of een stukje wandelen helpen je de rust terug te vinden in je lichaam en in je gedachten.

Gun jezelf meer momenten die je energie geven
Kom je voor de zoveelste keer uitgeput thuis? Neem dan goed de tijd om na te gaan wat je zo veel energie kost. Denk na over je werkdag en schrijf de momenten op die je energie opleverden. En de momenten waarop je jouw energie uit je lichaam voelde stromen. Laadde je na een wandeling of koffiebreak met je collega weer helemaal op? Gun jezelf dan meer van dit soort momenten. Het doet jou, je gezin én je werk goed. Met behulp van Reiki, EFT oefeningen, Mindfulness- oefeningen of Bachbloesems is dit goed te realiseren.

Laat het los
Merk je dat je hoofd vol zit met irritaties, zorgen of gepieker? Probeer de emmer dan te legen. Doe dit door bewust onderscheid te maken tussen zaken waar je geen invloed op hebt en zaken waar je zelf wél iets aan kunt veranderen. Vind je dit lastig? Pak er dan pen en papier bij en maak twee lijstjes. Kijk vervolgens op een andere manier naar de problemen waar jij niets aan kunt doen. Laat de irritatie dan los. En laat de verantwoordelijkheid bij degene die er ook echt verantwoordelijk voor is. Zijn er zaken die je ergeren waar je wel invloed op hebt? Pak ze dan aan. Ga dan in gesprek. 

Balanceer tussen afstand en nabijheid 

Zorgen doe je met je hart. En dat is mooi. Het is de kunst om de balans te zoeken tussen betrokken zijn en toch afstand te houden. Dit is vaak lastig. Toch is het belangrijk het probleem te laten bij degene waar het thuishoort. En jezelf te beperken tot medeleven en steun. Ontdek hoe loslaten voor jou het beste werkt. Voor de een zijn dit sport, ademhalingsoefeningen Terwijl de ander graag gedachten en emoties met Reiki, hypnose of EFT aanpakt.

Hieronder een korte oefening uit de mindfulness om snel rust in het hoofd te krijgen. Lees de oefening door en begin ermee.

Snel rust in het hoofd verkrijgen

  1. Neem voor deze oefening pen, papier en een timer.
  2. Ga rustig zitten en plaats de pen op het papier,
  3. Haal een paar keer diep adem.
  4. Breng dan je ademhaling in een natuurlijk ritme.
  5. Stel de timer in op 1 minuut en start deze.
  6. Sluit je ogen en houdt de pen op het midden van het papier.
  7. Trek nu, bij iedere uitademing, een lijntje met je pen op het papier.
  8. Haal de pen niet van het papier.
  9. Trek willekeurig lijntjes bij iedere uitademing.
  10. Je mag je pen alle kanten uit bewegen; niet optillen.
  11. Probeer je ademhaling steeds rustiger te laten verlopen en blijf lijntjes
    trekken.
  12. Merk op dat het steeds rustiger wordt in je hoofd.
    Er zijn geen gedachten, alleen je ademhaling en de lijntjes.
  13. Nog drie keer doen en dan langzaam terugkomen.


    Probeer de oefening eens te doen bij iedere inademing in plaats van op de uitademing.
    Noteer je bevindingen iedere keer wanneer je deze oefening doet en vergelijk ze met elkaar. Zijn er zaken die opvallen?